Wednesday, January 10, 2007

Pretraga Interneta ili lov u mutnom

U jednom tekstu (ne sećam se tačno gde) pročitao sam zanimljivo poređenje. Autor je uporedio Rimsku imeriju sa današnjom, virtuelnom, Google imperijom. Pa je logično, iz rečenice, "Svi putevi vode u Rim", nastalo, "Svi putevi vode na Google" ili obrnuto - "Svi putevi počinju na www.google.com".

Većina korisnika Interneta, tražeći neku informaciju, pretragu počinje sa nekog od najvećih globalnih pretraživača (Google, Yahoo, Msn...) Ili, ako je informacija lokalnog karaktera, koriste neki od lokalizovanih pretraživača Interneta.
Korisnik, naravno, očekuje da će pronađeni Web sajt sadržati informaciju koju je i tražio, ali u poslednje vreme, to sve česće nije slučaj.

Naime, u poplavi reklamnih servisa na Internetu, koji plaćaju za klikove na reklame na sajtu, enormno se povećao broj sajtova koji na svaki način žele privući korisnike lažnim sadržajem, kako bi na njihovom sajtu kliknuli na neku od reklama. Zanimljivi su načini prevare koji se najčešće koriste. Pored lažnog sadržaja, najčešće se koristi neznanje korisnika, odnosno upisivanje pogrešnog upita, od strane korisnika, u pretrazivaču. Tada se kao rezultat pojavljuje "lažni sajt" i korisnik ga poseti, očekujući da će pronaći informaciju koju je tražio, i ne znajući da je prevaren.
Takave greške korisnika, dovele su do toga, da se pojavio ogroman broj internet domena, koji u nazivu sadrže namernu grešku!
Koliko korisnici greše u upisivanju termina za pretragu, odlično se može videti na Google Trends servisu (http://google.com/trends). Ovaj servis analizira sve upite za pretragu u Google pretraživaču.

Uzećemo ime popularne glumice "Angelina Jolie", kao primjer. Namerno ćemo napraviti grešku i promeniti upit u "Angalina Jolie". Takođe ćemo pokušati i sa "Angelina jollie" i "Angelina Joly". Nakon provere na Google Trends, dobijamo rezultat prikazan na slici.


Vidi se da je postavljen veliki broj upita sa greškama koje smo i mi namerno napravili. Ukoliko taj isti upit, "Angalina Jolie", unesemo u Google pretraživaču, dobićemo veliki broj "lažnih sajtova" kao rezultat. Svi oni, obično sadrže samo jednu stranicu i pretrpani su reklamama. Naravno, sa tom greškom registrovani su i nazivi domena (ne klikćite na reklame - angalinajolie.com, angalinajolie.net, angalinajolie.info).


Nameće se pitanje - Zašto se ovakvi sajtovi ne isključuju iz indeksa pretraživača?

U principu, pretraživači tvrde da ovakve sajtove redovno izbacuju iz indeksa. Ali njihovim izbacivanjem i sam pretraživač gubi novac! Konkretno Google, za svaki klik na reklamu na takvim sajtovima (ukoliko se za reklamiranje koristi Google AdSense), dobija procenat. Da nema takvih sajtova, i da posetilac za svoj pogrešan upit ne dobije nikakav razultat, ne bi bilo ni posete tom sajtu, kao ni klika na reklamu, a samim tim ni zarade. Slična situacija je i sa Yahoo! servisom za reklamiranje (http://publisher.yahoo.com).

Na kraju, moglo bi se reći da je srpski jezik u prednosti u odnosu na engleski u ovoj situaciji. Staro dobro pravilo "čitaj kao sto je napisano" (i obrnuto) gotovo da isključuje ovakve greške.

No comments: